Vaktare

Glömde ju helt bort att berätta om promenaden igår. Vi var ute i solskenet i dryga 2 ½ timmar. Bakade in en halvtimma lydnad då jag tränade båda hundarna samtidigt, stadga på den ena när jag tränade aktivt med den andra. Taurus har förstås lite svårare för stadgan, kan inte göra vad som helst med Bailey med risk att Taurus reser sig, men han blir bättre för varje pass. Alla är så rädda för att låta hundarna göra fel, men precis som vi människor så lär sig hundarna av sina misstag, en utebliven belöning är en typ av korrigering och det brukar hundarna fatta snabbt som blixten.

Vi satte oss ner ibland för att bara andas och njuta av solen. Snön ligger fortfarande djup.
Sista halvtimman hemåt så gick hundarna i koppel. Vi bor bredvid ett stort travstall och de anställda har olika hundar som flanerar där.

Nu när vi närmade oss och skulle passera stallet så ser jag en rottis trava över stallplanen, den hade fått oss i näsan för länge sen.


Rottisar är ursprungligen vaktare och det är en roll som dagens rottisar tar på sig väldigt lätt, just för att det är det de är avlade för från början.

Inga ägare syntes och den här rottisen gjorde bara sitt jobb
, som den dock tilldelat sig själv och inte av sina ägare :)
Jag vände med hundarna men höll koll bakåt, den följde efter oss en kort bit och gav ifrån sig två tydliga skall. Fortsatte en bit och såg sen rottisen stolt trava in i stallet igen. Måste säga att den gjorde sitt jobb väldigt snyggt! Sen smög vi förbi när en traktor körde förbi och sen såg vi ingen mer rottis.
Självklart skulle ägarna haft koll på sin hund, för de borde rimligen veta hur mycket hundägare det är som går förbi där. De ska inte behöva vara rädda för den här vaktaren.

Jag kunde läsa av den hunden på långt avstånd och visste hur jag skulle hålla mina hundar trygga och ändå få rottisen nöjd. Men de flesta som ska förbi har inte den kunskapen och vi kan inte begära det heller.

För mig är det här ledarskap, mina hundar MÅSTE lita på att jag aldrig skulle utsätta dem för en potentiellt farlig situation, för de skulla tappa förtroendet för mig.

Nu menar jag inte att vi ska vända så fort vi möter en hund, för det kan signalera att alla möten är obehagliga.
Men jag frontar inte en rottis, speciellt inte när den är i arbete och dessutom på en trång väg där mina killar inte har nödutgångar..

Alla möten är unika och måste anpassas. Men förtjäna din roll som ledare, ge dina hundar förtroendet att de får titta på den mötande hunden, men visa att ni tillsammans kan hantera möten balanserat. Leder vi alltid förbi hunden med godis eller att den inte får titta, då hanterar den inte något alls, det är bara en avledning. Vad händer den dagen den inte får en avledning? Vet den hur den ska hantera situationen? Själv älskar jag skvallerträning på hundar..

Ikväll så har vi varit hos Eva Bodfäldt på en clinic i apportering med Taurus! Han var en riktig stjärna, skriver mer imorgon :)





Min vackra Bailey






"Jag såg nog att du hade en apportbock!" säger Taurus till Eva :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0