Resan till jordens medelpunkt

.. det är så det känns just nu. Vi har precis haft block nr 3 av 12 på Problemhundskonsult och vi kan redan så otroligt mycket mer än för två månader sedan. Vi ser mer, förstår mer och ser lösningar på beteenden. Våra lärare har uttryckt det enkelt. "Ni ska bli bäst", och vi tror dem!
Jag hänger inte ut mina problemhunds ekipage i bloggen med namn och stad. Men vad jag kan berätta är att jag jobbar med en schäferhane som gör utfall mot människor, en faraohund som har blivit extremt skotträdd och inom ett par veckor så har jag ytterligare fem ekipage i rullning med allt ifrån aggressioner, rädslor, separationsproblem osv osv Har även ett par vänners hundar men det skriver jag ingenting om.

Lyssnade till en föreläsning som vår ordförande på klubben höll i. Han har jobbat länge inom polisen som hundförare men även som besiktningsman av farliga hundar. Det var intressant att höra hur det går till och hur de tänker. Dock så menades det endast aggressiva hundar och inget annat.
Vi fick sitta i grupper och tala om hur vi ska hantera problemhundar på klubben, dvs aggressiva. Pratade mycket om vart vårat ansvar på SBK slutar och att vi måste känna oss trygga i att ta oss an dessa ekipage. Eller slussa ut dem till någon utanför. Allt kändes lite enspårigt och ytligt..
Jag kände att min röst inte blev hörd även om jag försöte. Eftersom jag i princip allitid är yngst på klubben så får jag armbåga mig fram bland alla de andra. Uppenbarligen så är det ändå alltid erfarenhet framför utbildning som betyder något. Om ett år så kommer jag ha åtskilliga problemhunds ekipage i ryggen och en utbildning som jag vågar kalla en av de bästa i landet. Det är det hör jag lever för och som jag ska försöka leva på. Tänk er själva att kunna hjälpa t ex avlivningshotade hundar med förtvivlade ägare till ett bättre liv som båda mår bra i!
Hunden är en familjemedlem men är ofta missförstådd..
Men känslan just nu är att inom SBK så har jag inte något att säga till om förrän om en sådär 30 år..

Skulle ha lyssnat på Anders Hallgren dagen efter men det blev inställt samma dag pga att han hade sjukdom i familjen. Blir nytt datum snart.

Har som sagt haft utbildning i helgen och som vanligt så var det bara teori på fredagen så då fick Bailey följa med. Han hade lite svårt att landa och verkligen ta det lugnt. Trots att vi hade varit flitiga och gått upp ap-tidigt för en långpromis på morgonen.
Resten av helgen hade vi fyra projekthundar "on stage" med olika typer av aggressioner.

På lördagen så åkte Stefan och min syster Marre med Bailey och Taurus till Scandic hotell i Upplands Väsby för att medverka i en domarutbildning. Händer grejer nu när rasen har blivit bruksras! Hade gärna varit där själv men jag var ju i skolan. Tur man har gullig familj som ställer upp, vad skulle jag göra utan er? Båda hundarna fixade det riktigt bra med 9 olika domare som gick runt och kollade. Bailey har ju dock stor kroppszon och hur glad i folk han än är så går han upp i stress i en hektiskt miljö. Taurus är betydligt bekvämare i sådana situationer som individ, för de är verkligen individer. Däremot så har Bailet en bra av knapp men då ska ju den som håller i snöret också sitta och ta det lugnt. Han är en lugn och väldigt social hund men det är definitivt skillnad på de två.
Marre hade Taurus och husse tog Bailey.

Missade även rasklubbens årsmöte den 14/3 men utbildningen väger tyngre. Vet inte om det är officiellt än.. men har blivit invald i ytterligare en del av rasklubben som jag verkligen brinner för, förutom hundsportgruppen och valberedningen..  Skriver mer när det kommit ut på vitherdehund.com :) Marre åkte däremot dit! Devil visade sin coola natur när han umgicks och satt i bilen med en helt ny hane i samma ålder!

Ikväll såhar jag varit på Södermalm och varit assistent på sista tillfället av en hundmöteskurs.
Verkligen duktiga ekipage! :)

Ska till Eva Bodfäldt imorgon kväll på clinic i apportering! Hon mailade mig idag och undrade om jag kunde ta med mig Bailey som demo-hund. En clinic är ju som en föreläsning fast med praktiskt träning. Det brukar vara ca 3-4 olika ekipage med olika problem under kvällen. Så vi får se om det blir Bailey eller Taurus. Lite pirrigt att träna inför typ 50 pers och för en av mina stora idoler!
Innan vi ska dit så ska vi hälsa på Kim i Skogås men han ska också på clinicen sen.

Bailey skulle ha gjort sin korning på söndag men den blir antagligen inte av pga att snön fortfarande ligger halvmeter djup! SUCK. Men allt sker av en aledning och han har fått dispans att få göra korningen året ut så, ingen brådska.

Nästa vecka drar vi igång grundkurser på klubben! Ska även lägga in att jag vill hålla en senior-kurs till sensommaren, endast för hundar över nio år! De glöms lätt bort och jag vill hitta på aktiviteter som passar äldre hundar. Tankehjulen snurrar!

Taurus kraftar på sig nu.. närmar sig två år! Galet!


Titta jag lät mig själv vara med också


Kunde lika gärna ha varit januari med dessa snömängder


Vi sätter oss ibland och filosoferar när vi är ute.


Änglarna



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0