Fullt ös medvetslös


Är det något man lär sig av problemhundar så är det mental styrka och att lära sig läsa människor. Låter kanske bakvänt men så är det. Hunden är alltid nr ett, men når man inte ägaren så är det omöjligt att nå hunden.


I fredags, lördags och söndags 10-18 så hade vi andra blocket av tolv på Problemhundskonsult. På fredagen så pratade vi om bl a aggression. På lördagen så hade vi två ekipage som kom ut för praktisk träning, ett på f.m och ett på e.m. Det som skiljer den hår utbildningen åt från andra, är att vi har extremt mycket praktik. Man kan läsa hur mycket teori som helst, men utan praktiken så får vi aldrig erfarenheten. Så chansen att dels kunna se ekipage "on stage" tillsammans med lärare och klass, och dels att ha många ekipage på hemmaplan, är oumbärligt. Vi kommer ta examen med en stor trygghet i ryggen och kommer att kunna hjälpa många hundar på bästa sätt nu och i framtiden. Hur mycket vi än bryr oss och gör vårt yttersta för varje hund, så måste vi använda den mentala kondomen. Utan den så skulle vi bränna ut oss direkt. Vi kan och får inte ta med oss jobbet hem. Det är en balansgång, vi är hängivna men måste se det som ett jobb. Vi måste förbli neutrala utan egna värderingar och samtidigt ge järnet. I helgen kastades vi rakt in i den svåra men underbara världen av att hjälpa hundar och deras ägare med problembeteenden. Brukar säga att det finns inga problemhundar, däremot så finns det hundar som har problembeteenden i olika situationer. Beteenden som ALLTID har en orsak.. och där kommer vi in, detektiverna. Att se till hela hundens livssituation och inte bara syssla med symptombehandling. Därtill kommer att problemhundsutredningar ofta handlar precis lika mycket om mänsklig psykologi, som om hundens..

Vi var psykiskt dränerade på lördagen när vi slutade
.. men wow. På söndagen så hade vi förutom teorin, två ekipage till. De sista timmarna av skoldagen så kändes det som att alla vi i klassen jobbade med en mikrodel av hjärnan.. och då hade vi ironiskt nog pratat om just hjärnans olika delar tidigare på dagen. Så lite lagom flummiga och tagna efter helgen så skiljdes vi åt. Bara för att ses igen om två veckor. Då för 4-6 nya ekipage "on stage". Önskar det var skola varje dag för vi brinner verkligen för det här, men frågan är om man skulle fixa så intersiva dagar fem dagar i veckan. Tveksamt.

Hundarna spenderade alla dagarna hemma med husse och hade det kalasbra.

I Måndags så kände jag mig lite stolt, körde till Frihamnen i STHLM utan GPS
:) Vi bor ju på landet ca 30 min från huvudstan och även om jag ofta kör igenom stan på något sätt så kör jag sällan IN i stan mer än jag måste. Blir lite nervig då. Inte hjälpte det att jag höll på att fronta en volvo redan i Nykvarn.. Det var snorhalt och två långtradare hade fastnat efter varandra i väggrenen.. då kommer det en V70 från motsatt håll och kör om långtradarna trots att de ser att jag kommer där. SNORhalt som det var så hjälpte ingenting så jag gled bara rakt fram. Hade ingenstans att ta vägen så jag styr rakt ut i snövallen på höger sida. De kör därifrån och jag tar mig med nöd och näppa ur vallen. Hämtade upp mamma och pappa med två vänner efter en Riga-kryssning. Pappa fick köra hem kan jag tala om!
Hade sovit hos dem (Tjugans) över natten då syrran åkte till sin skola på söndagen och hundarna behöver någon där. När vi släppt av vännerna och kom hem så la vi oss alla för att vila.. snaaaark. Spänningarna släppte.
När vi vaknade till liv så gick jag en kortis med hundarna och åkte sen och hälsade på Brittis i djuraffärn, brukade vara där mycket mer förr. Hon måste vara den mest kreativa människan i hela Nykvarn, riktig pysselfia som säljer så mycket mer än bara djurtillbehör. Bl a smycken och glaskonst somhon tillverkar själv. Hon tycker mycket om hundarna och det är ömsesidigt. Taurus fick vara med först och cool som han är så la han sig ner och skulle sova efter 10 min, trots att det innan varit en löptik därinne innan. Trots att han är en vass unghund så har han tack och lov en utmärkt på och av-knapp. Bailey var lite piggare men sa inte mycket, höll koll på kunderna.

Käkade på Tjugans och åkte sen till klubben (Södertälje BK) för mitt första styrelsemöte. Blev ju invald till suppleant nyligen. Mötet kändes bra och jag har massor att lära mig om förenings-och styrelsearbete. Har varit medlem i fyra år men bara varit aktiv ca 1½ år på klubben så det här förtroendet känns otroligt roligt.

På tal om klubben så är Taurus anmäld till lydnadslägret på klubben i sommar.
Det är samma instruktörer som förra året.. våra fyra lydnadsekipage som är på SM-nivå. Skillnaden i år är att vi faktiskt har haft kurser ihop och tränar tillsammans ibland. Så nu kommer jag nog kunna slappna av lite mer och inte få prestationsångest bara för att jag har flera riktigt duktiga ögon på mig :)

På tisdagen så tog vi en härlig promis. Borstade upp hundarna med nya kardan och fixade tassarna. Åkte till tjugans en sväng och sen till affären. På kvällen så gick jag på promis i 30 min och tränade lite lydnad med båda samtidigt, bl a platsliggning med störning. Gav hundarna varsitt färskt märgben och sa hej då. Husse skulle ändå snart komma hem. Jag åkte till Tantolunden på Södermalm för att vara assistent på en kurs i Hundmöten. Instruktörerna är mina lärare från problemhundsutbildningen, Åsa och Modde. Med hundmöten så menades alltså i koppel, möten på promenaderna. Att kunna gå förbi varandra utan bekymmer. Förutom position, häråtljud, peta i sidan och brytsignal, så pratade vi även om skvallerträning, som verkligen är ett kanonbra verktyg som vänder hundens jobb på promenaden från "Jag skannar av omgivningen och agerar själv" till - "det kommer en hund, måste rapportera det till matte!" :)

Igår onsdag så kom mina annonser ut i stockholms och södermanlands län och det märktes på telefonen
. Ringde non-stop från kl 08 på morgonen. Dock så svarar jag bara kl 14-16 på vardagar, det är absolut nödvändigt med telefontid för struktur och rutiner. Jag har två mobiler, en privat och så mitt "hund-nummer".
Mailen är även den ett bra redskap, jag gillar att få saker svart på vitt. Speciellt om jag inte har tillgång till dator själv när jag pratar med en hundägare.
Åkte till Annicka (uppfödare och mkt god god vän) för att mysa med hennes hundar och de tre valparna som ännu inte hunnit flytta. Eftersom jag sett alla kullar hittills så är jag lite immun mot dessa underbara så vita underverk, jag älskar dem förstås men har inget ha-begär som det lätt blev förut :)
Annicka hjälpte mig att rasta grabbarna, som fick ligga i bilen och tugga märgben medan jag var inne. Vi fotade valparna och åt middag. Jag åkte runt kl 18 och åkte till klubben där träningsgänget väntade. Blev dock tyvärr sen pga olyckor på motorvägen.
Bailey fick inte träna så länge för han var helt uppe i varv, svårt att lära sig saker då. Gick in och fikade med "the crew" och tränade sen Taurus en timma. Varierad och rolig träning i den råa kylan. Till slut hade alla åkt hem och det var bara jag kvar. Rastade båda hundarna en sista gång och åkte hem till värmen.

Idag så har vi faktiskt bara varit hemma men jag har ändå jobbat, suttit i telefon med många hundägare och kommer att ha flera ekipage i rullning sen. Gick med hundarna en timma och de fick gå med klövjeväska en halvtimma var. Bailey är som sagt gammal i gemet medan Taurus är riktigt rolig att observera med väskan på sig. Jag tänker lite "häst som lär sig bära vikt på ryggen" och låter honom alltid först gå i långt koppel för att han verkligen ska få känna efter hur han ska trampa under sig, parera och stabilisera sig för att bära upp vikten. Nu är det ju inte så mkt vikt att tala om i början men det klart det känns. Även svansen jobbade såg jag. Sen fick båda gå bitvis bredvid mig för att sedan få frisignal.

Imorgon så ska vi träna i ridhus direkt på morgonen kl 07.30 och några timmar senare så har jag praktisk träning med ett ekipage i deras hemmamiljö. Sen blir det nog en del tid vid datorn med projekthunds papper m m

Ja men det har jag ju glömt skriva!! Länstidningen ringde mig igår och vill göra ett reportage om mig, hundarna och min utbildning! Hoppsan! Hur kul som helst.

Nu är det snart dags för utbildning till B-figurant, äntligen!!! :) :)

Barvestad's Heal the World flyttar till fodervärd imorgon fredag, härlig tjej som inte drar sig för ett kampa med metall! Halvsyster till Taurus genom mamma Bianca.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0