Härlig dag

På fredagmorgonen så åkte vi till ett ridhus utanför Södertälje för lydnadsträning med träningskompisen Margitta med hennes fina Figo. Jag tränade hundarna i ca 40 min var och Taurus fick börja. Han fixade ridhusmiljön bra, även om han har varit i ridhus en del så har han bara tränat i ett en gång tidigare. Hans fotgående behöver stärkas men han har en fantastisk bakdelskontroll! Nu är det bara uthålligheten och positionen som ska hålla längre sträckor under marsch. Halterna och svängarna är kalasbra. Hans inkallningar är felfria och apporteringen likaså.
Det är inte förrän nu jag börjat lägga mer krut på platsliggningen. Han fick ligga själv i flera minuter med hakan i marken, med Figo bredvid i två minuter och mig ca 10 m bort samt ligga själv men Margitta som störning att hon gick runt honom ett varv. Det kommer bli bra på tävling.. det här känns riktigt riktigt lovande! :)
Jag vågar inte lära in ställande och läggande under gång förrän fotgåendet är bättre, men jag anser att de momenten är två av de lättaste att lära in.

Ni kan ge er sjutton på att när han är klar för ettan, så kommer han även vara klar för appellen! Dvs i sommar/höst.

Bailey tröttade jag ut med lååånga passager med fritt följ, han är ju alltid så uppe i varv i början på träning, för att han har en skyhög förväntan och älskar det. Kanon, men han ska helst hålla sig i skinnet och inte gå upp i pip. Men nu fick han gå av sig det värsta och det fungerade! Han landade snabbare och sen tränade vi inkallning med ställande och läggande samt krypet. Krypet blir bättre hela tiden, han har redan fått en bättre förståelse för momentet, dock så måste jag hålla koll på vilken attityd han har när vi ska träna det momentet. Så lugn som möjligt och bara med hårt godis. Tuggreflexen lugnar..

När vi tränat klart så var klockan 09.30 och en timma senare hade jag träning med ett ekipage i hemma miljö, så vi åkte till en skog för att ta en promenad. Området används även som militära skjutövningar så det kryllade av "livsfarligt" skyltar. Men jag läste noggrant på tavlan och hela den här veckan förkommer det inga skjutningar. Solen värmde skönt och hundarna njöt. Fotade en hel del.

Hade mitt ekipage och åkte hemåt igen efter 1,5 timma. Hade inte fått sova så speciellt mycket på natten pga katternas bus-streck så jag la mig och sov och hundarna gjorde mig sällskap. När vi vaknade till liv så blev det massa diska, städa och laga mat. Fläskfilé och potatisgratäng med vitlök och örter.

Nu är det lördag och ikväll kommer Lillan över på middag :) Ska handla lite mat nu på dagen och gå i finvädret en sväng.
Bailey är lite knasig i magen så han ska få leva på överkokt fisk och ris ett par dagar. En omstart.

Margitta och Figo


Taurus ligger stadigt


I skogen


Bailey


Bailey travar


Vännerna


Även vänner kan bita varandra i baken


Fina halsbandet :) De har likadana.


Baileys fluffiga öron



Taurus lyssnar efter något. På skylten står det bl a "Livsfarligt"


Bailey tyckte matte var jobbig med sin kamera och frustade till som en lugnade signal, jag fångade läpparna mitt i "fladdret" *haha*


Taurus vackra huvud


Delar pinne




Kommer du matte?








Härlig bild på Taurus som sträcker ut i snön


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0