Fascinerad..

Är idag hundvakt till Elvis, en liten Siberian Husky kille på fyra månader. Vilken hund. Jag är fullkomligt fascinerad. Han är Stefans kompis brors hund.

Huskys är ju urhundar, vilket betyder att de har alla ursprungliga egenskaper från vargen kvar väldigt starkt, har en självständighet och ett språk som är helt otroligt.. Alla hundraser inbakade i en kan man nästan säga.
Han bara ÄR, han känns så självklar. Snackar felfritt hundspråk med både mig, Taurus och katterna. Han scannar omgivningen ute och har förstås inte riktigt samma följsamhet som mina grabbar, men herdarna är förstås avlade att vara just kontaktsökande och följsamma så konstigt är det inte.

Just nu ligger grabbarna och sover, Elvis ihopsnurrad ála slädhund
. Han har visat sig vara grythund, fågelhund, retriever, vinthund, terrier, kamphund och såklart urhund. Han har grävt, rullat sig, lekt och sprungit, burit på saker, ställt och jagat fåglar, kampat och klättrar högt upp (bl a på min axel i soffan!!!) för att se ut över omgivningen. När han satte iväg mot fåglar så provade jag om det gick att bryta honom och det gjorde det.
Han lyssnar bra på signaler och även om det alltid är viktigt med timing, konsekvens och tydlighet- så är det extra viktigt med den här typen av hundar. Jag släppte honom sällan med blicken och jag kan inte hjälpa att träna följsamhet.. så mot slutet av promenaden så var det stor skillnad. Vi var ute i ca 1½ timma men då varierade vi med att sitta och bara vara ibland.

Bailey är på Tjugans under tiden Elvis är här, han är jättebra med valpar och det hade säkert gått bra. Men jag kände att Taurus skulle få ut mer av det och det är ju han som behöver träna språket. Min magkänsla sa att Taurus och Elvis skulle passa ihop som kompisar. Det är en underdrift, för de fann varandra från första sekunden. Jag har kunnat koncentrera mig helt på att stärka Taurus fina signaler och bryta hans mindre bra, men han har varit så BRA med lillen så det är väldigt sällan jag har behövt bryta :) Han har haft enormt lång stubin och låtit sig brottas ner i snön och själv slängt sig på rygg under lek. Jag.är.imponerad.




Mer Elvis bilder imorgon!


Jag skulle ju ha berättat mer om Eva Boldfäldt träningen, men veckan gick så fort och dagarna passerar i blixtens hastighet. Har helt enkelt varken orkat eller haft den tiden som behövs för att hinna skriva så mycket man vill.

Innan jag åkte till Eva så var jag till Skogås ett par timmar på Kims hundcenter, han skulle också till Eva sen. Både han och jag skulle vara demonstrations ekipag med våra resp hundar, jag med Taurus och han med hans pinscher tik Deema. Han fick börja med Deema och det gick bra, hon har vissa delar klart men några kvar.

Eva hade råkat dubbelboka lokalerna så vi var i ett mycket mindre rum än vi brukar vara, så publiken på 20-25 personer satt närmare än normalt runt om i rummet.
Taurus är, trots sin ålder och ibland vassa attityd, en väldigt lugn och cool individ. I pausen minglade han lugnt med alla som ville och sen började vi jobba. Jag förklarade för Eva att eftersom jag sabbade apporteringen med Bailey så är det ett extremt laddat moment för mig och det klart att hunden känner av det. Taurus har ett tveksamt gripande men när han väl håller så kan han sitta hur länge som helst. Vi provade att utmana honom när han höll och kastade godis framför honom, inga problem alls. Sen testade vi med att studsa en tennisboll framför näsan på honom medan han höll i apportbocken, och det gick!! Det gick ett sånt där härligt sus genom publiken när han satt och nickade, dvs följde bollen med blicke, men höll FAST apporten!! Mattes prins! Eva sa att med en så stabil och lugn hund som honom, som håller länge under störning utan något tugg alls, så ska jag inte vara rädd att dra igång honom med LEK!! Jaktlek och kamplek, få upp farten i honom. Det är just det jag har varit rädd för att göra, eftersom jag redan har en hund hemma som tuggar som en galning och inte kan hålla alls när han är stilla.. Men jag lyder Eva. Faktum är att hon lekte med honom en stund, fick dock tyvärr inte bilder på det, så både hon och Taurus blev andfådda :) Sen blev det ju snabbare gripanden förstås! Tack Eva :) Ska ni lyssna på någon i hundsverige så är Eva B absolut en av de bästa och roligaste. Hon kan konsten att få hundarna att garva under träning!    Hennes hemsida och blogg!

Annars så har vi flängt runt hos nya problemhundsekipage i sörmland och alla fall är unika på alla sätt. Hundarna är alltid med mig och jag passar på att utforska nya omgivningar med promenader eller varför inte stanna till på en mack och köpa med picknick till både mig och hundarna? Bara sitta och äta tillsammans är kvalitétstid för mig, och det märks på hundarna hur glada de blir av det. De har varit väldig nöjda med dagarna och somnat sött för natten.

Baileys korning i söndags blev tyvärr inställd pga att banan var packad med för mycket snö fortfarande! Förbaskat också, men det är ok för han har fått dispens att få göra det även efter att han fyllt fyra (egentligen måste det göras innan fyraårs dagen). Nytt datum blir troligen 1:a Maj.


Jag har inhandlat munkorg och haltigrimma.
Det här har jag flera skäl till. Dels så är det bra att ha egna ex att visa för ekipagen om det är så att det är upp för diskussion att använda dessa säkerhetsåtgårder i träningsplanen. Men den största anledningen är att jag vill klicka in mina egna hundar på såväl munkorg som haltigrimma. De har inga problembeteenden alls, men jag har en annan tanke bakom..

Eftersom jag aldrig använt munkorg eller halti själv på någon hund så vill jag veta vad det är för uppgift jag lägger på ekipagen.
Säger jag åt dem att klicka in hunden på munkorg och halti med målet att hunden ska älska båda delarna, så vill jag gärna även själv veta hur det känns att klicka in detta. Sen, när jag klickat in munkorg och haltin till den grad att hundarna trycker in näsan själva och älskar det, så ska jag åka in till Nykvarn.. för ett social experiment. Att gå med en hund med munkorg på sig, kan vara extremt känsligt och jobbigt för en hundägare. För de flesta har fördomar och åsikter utan att veta fakta. Jag vill känna de brännande blickarna och känna det hundägarna kommer råka ut för. Nu har jag som sagt inga problembeteenden med mina hundar, vilket såklart spelar in i hur ägarna till sådana hundar känner sedan långt innan.. de har redan lågt självförtroende och kanske skäms för hundens beteende. Men jag vill ändå känna hur det känns.. att gå där med en hund som alla människor tror är livsfarlig, vilket sällan är fallet. All heder åt en ägare som använder munkorg, den kan användas innan det hänt något. Den är en ren säkerhetsåtgård, och är många gånger mer till för att ägaren ska kunna slappna av och veta till 100% att hunden inte har möjlighet att kunna skada någon alls, vilket leder till ett nytt utgångsläge att kunna jobba med ekipaget. Lite trygghet.

I onsdags startade jag upp en ny grundkurs på klubben och som vanligt ska det bli roligt att följa dessa varierade ekipage under dessa åtta veckor. Det är alltifrån jaktgoldens som ska funka på avstånd, till amstaffs som ska tävla lydnad till pudlar som ska träna koncentration! Härligt gäng! :) Ni kommer lära mig mycket också!

Imorgon är en ledig dag men det blir nog massa plugg istället och ta en mysig långpromis med hundarna. Ska till farmor på e.m.

På söndag börjar jag och Marre läsa till B-figgar för MH och MT!

ÄNTLIGEN och det ska bli så roligt. Första dagen är teori och kommande två datum är det praktik sen. Långa dagar ca 09-17..

Kim och Deema under Evas vakande öga






Ska vi jobba nu matte?


Apport!


Vi lyssnar på Eva


Här tittar han på bollen som jag studsar i golvet framför honom :)


Inget större fel på den på-och av knappen


Här borta sitter jag och håller i bocken


Nu leker vi!!!!


Vilket ska leda till ett snabbare gripande ur såväl handen som från marken!


"Jag hörde nog att du prasslade med något gott. ge hit!"


Saga spejar här hemma


Chili myser i solen


Grabbarna myser också i soooolen!


Kommentarer
Postat av: Annicka

Vilka härliga bilder :=)

Spännande upptåg du är ute på du måste ju vara sprängfylld av hundkunskap :=)

Åh Chili vilken fin bild. Tror du att du kan skriva ut den bilden så vi kan rama in den och ge till Elice?

2010-03-27 @ 07:01:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0