Världen har förlorat en själ

Jag sitter i soffan och tittar på tv. Bailey ligger och tuggar på ett färskt märgben han fick nyss. Vi har varit ute på promenad i en halvtimma med godis och boll. Taurus följde med husse hem till Gus, husse och husse ska bada bubbelbad ute i kylan :)

Tidigare idag så var dom också hos Gus och Bailey fick vara på tjugans några timmar medan jag och mamma åkte till Liljeholmens nya galleria för att hälsa på storesyster som jobbar där. Längesen jag och mamma gjorde något bara vi så det kändes välbehövligt att komma iväg hemifrån och shoppa lite. Vi käkade lunch med syrran och hon och mamma hade en liten överraskning åt mig, en tidig födelsedagspresent. Fyller år 1/4 ( yes I'm a joke). har pratat om förut att jag vill ha nya bestick. Fick med mig ett 40-delars bestickset som vanligtvis går på drygt två lax men det hade blivit lite fel skick. Så jag är nu stolt och förvånad ägare till ett nytt fint set från Cervera :)
Shoppade lite kläder för halva ½ priset. Köpte böcker på stockholms stadsmission, tre för en hundring. Fikade innan vi skulle åka, drack den mest färskpressade juice jag druckit någonsin, tjejen i kassan handpressade den på beställning! Impad och så gott det var! Släppte av mamma hemma och tog med mig Bailey hemåt igen. Kom hem samtidigt som Stefan.

I torsdags så tog jag med hundarna för att hälsa på min kompis Kim på hans hundcenter i Skogås. Vi käkade lunch. Vi gick på promenad en timma och jag tog bara med Taurus, Kim hade sin pinschertik Deema och hans daghund, en liten borderterrier hane, med sig. Det funkade bra med hundarna och vi gick igenom skogen och tillbaka. Satte Taurus i bilen och tog ut Bailey. Vi gick in i rastgården med hundarna och där fanns även en flathane på sju månader och senare även en amstaff på fem månader. Frippe, lilla border terriern är kastrerad innan könsmognaden och hormonnivåerna gjorde att Bailey tyckte han var en väldigt söt..tik!? Så B var lite väl jobbig på honom ibland. Bytte hund igen efter en stund. Var inte helt hundra på hur Taurus skulle vara. Han är lite slarvig med språket ibland och morrar i tid och otid, men inte av osäkerhet. Det gick riktigt bra och in kom ytterligare tre hundar! Men jag visste att det var trygga hundar och jag var nyfiken på hur Taurus skulle fixa en hel flock som är så varierad. Skulle det inte funka så tar jag ju bara ut honom.

Men jag kan tala om att det var en riktigt stolt matte som såg sin 18 månaders hane hantera flocken.. Med honom så var de sex hundar. Frippe-kast borderterrier hane 2 år, Caspar-flatte hane 7 mån, Gunnar-amstaff hane 5 mån, Leon-kast labbehane 5 år och Flisan-bordercollie blandis tik 13 år. Det gick så himla bra och såg jag något jag inte gillade så räckte det med att ropa hans namn så avbröt han direkt. Väldigt lyhörd. Visade verkligen hur stolt jag var och jag strålade nog som en sol. Jag måste lita på att Taurus kan hantera situationen, men låta honom träffa främmande hundar utan stöd från Bailey- så han bara har sig själv att tänka på. Hans ljud är bara spel för gallerierna har jag lärt mig, trygga hundar vet ju om det. Med Taurus skärpa så skulle det nog bara bli problem om han mötte en hund som utmanar honom, annars är det lugnt.
Jag hade tyvärr inte kameran med mig, annars hade jag nog fotat massor. Får bli nästa gång.
Vi tackade så mkt för en rolig dag och det är nog en bra idé att åka dit regelbundet, både för min skull och hundarnas. Tack Kim, vi får snart prata med om ett samarbete! :)

Igår fredag så var vi ute och gick i solen en timma mitt på dagen. Vägen jag tänkte gå var blockerad av massiva snödrivor så det var bara att byta plan. Det är så mkt snö att det nästan är löjligt, båda roligt men ibland förhindrar snön en från att göra det man planerat, bokstavligt talat. Stefan åkte iväg till en vän och jag stannade hemma med hundarna. Somnade en stund på soffan, hade sovit oroligt på natten. Lagade kycklingklubbor och potatisgratäng. Stefan skulle inte komma hem förrän sent. Klickade med hundarna en halvtimma var. Taurus är nästan roligast att jobba med, men det är mitt eget fel att Bailey inte är lika operant. Taurus tränade stänga skåpsluckor, hakan i marken med godis på nosen och tassarna, apportering, fotposition och sen fri shaping med en plastkorg. Bailey fick träna ungefär samma saker men är som sagt inte riktigt lika påhittig under den fria shapingen. Taurus var fortfarande i eld och lågor så han fick köra fem minuter till. Vi hade himla roligt och det var ett bra träningspass med tankenötter som gjorde hundarna trötta :) Avslutade dagen med en kvällspromis.

Vad vi gjort idag vet ni redan och imorgon väntar kurs! Läsa-hund kurs hos Åsa och Modde som jag även går yrkersutbildningen hos. Stefan ska gå kursen med mig och det gör mig så GLAD!!! Första gången han är med på en hundrelaterad kurs med mig. Han har ju inte samma intresse, men jag hoppas att det här kanske kan göra honom nyfiken och vilja lära sig mera. Han följer med frivilligt och VILL vara med.. lovande :) Om inte annat så lär han sig läsa hund lite mer. Jag kan redan läsa hund efter alla utbildningar och efter att ha studerat hundmöten och relationer, men det finns alltid mer att lära sig! Tjusningen med hund är ju bl a att man aldrig kan bli fullärd! Imorgon är det fyra timmar teori och kommande söndag så blir det fyra timmar praktik med filmning och diskussioner.

Ett ljus brinner för Taurus kullbror Texas som somnade in igår efter en tids sjukdom. Vi tänker på er.
Världen har förlorat ännu en själ.

Bilder från promenaden igår. Njuter av våra öppna vidder här hemma.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0