Kunskapstörstig, let it rain!

Nu har det plötsligt blivit onsdag! Snön öser ner ute, som vanligt och det har blåst hela morgonen så jag trodde huset skulle lyfta. Taurus började dagen med att pissa i motvind.. duktig kille.
Har varit ute med hundarna en timma och puslat runt på fältet. Ibland blev det så djupt att hundarna hade svårt att ens hoppa fram när det blev lite uppförslut.. DÅ är det djupt! Måndag och tisdag så har jag varit på tjugans på dagarna(mina föräldrars hem) och varit hundvakt samt skrivit rent mer från helgen. Ska driva tillbaks klockan lite nu och berätta om helgen.

Dagarna innan helgen så njöt vi av de ytterligare 30 cm snö som föll i onsdags. Ute och gick en del och skotta snö och skotta snö..

I helgen så började jag som sagt plugga till Problemhundskonsult hos Daily Dog. Vi håller till ute på Munsö i en äldre skolbyggnad, och är åtta i klassen, men vi var bara sex st nu i helgen som var på plats. Klassen består av, för mig, såväl kända som okända ansikten. Utbildningen är slut om ett år..och det kommer bli ett tufft år. Det är ingen utbildning för vem som helst. Att jobba med problemhundar är oerhört krävande mentalt. Att kunna läsa av och handskas med ägarna på ett ödmjukt och analyserande sätt. Att i första hand se hunden, kunna nå fram till ägaren och självklart: se helheten i situationen. Att jobba fram en träningsplan och sen själva praktiken. Att ibland kliva in i dåliga levnadsförhållanden. Aldrig generalisera, inte ha egna värderingar utan vara nollställd inför nästa hund. Att tänka "jobb", att inte ta med sig hundarna hem i tankarna och att klä på sig den "mentala kondomen", är väldigt viktigt för annars sliter man ut sig snabbt. Vi kommer ha mycket praktik under utbildningen och även när vi har våra projekthundar hemma så har vi fullt stöd av klasskamrater och lärare.

Vaknade pigg som en lärka kl 05 på fredagmorgonen. Var ute med hundarna en timma 06-07 i mörkret och fixade allt färdigt inför första dagen i plugget igen!

På fredagen så pratade vi om förväntningar och hade presentation. Gick igenom schemat för året m m
Gick igenom inlärningens delar. Habituering, sensitivisering, desensebilisering, klassisk betingning och operant betingning och observationsinlärning. Hade med mig Taurus första dagen. Han är en ängel att ha med, så lugn och cool. Min annars så explosiva unghund. Men han har en så bra on-off knapp! Ibland fick han vara ensam i sin lilla hage på nedenvåningen när vi var på andra våningen där vi inte får ha hundarna med. Inte ett pip sa han och verkade då ligga och ta det lugnt. Vi har pauser ofta och luncherna är minst en timma så vi hinner äta och gå med hundarna ordentligt. Dagarna är ca 10-18.
Jag hämtade upp Bailey på tjugans.. åkte hem. Gav hundarna mat, sa hej till Stefan och la mig direkt.. och somnade! Det var helt bisarrt.. hjärnan var nog överfull. Somnade kl 19, vaknade kl 07 morgonen därpå när klockan ringde! :-D Välbehövligt men ovant!

Hade missuppfattar tidtabellen för färjan på lördag morgonen, jag tar bilfärjan från slagsta till ekerö. Den tar bara 10-15 min och kostar 50 kr enkel resa. Hur som helst så fick jag stå och vänta med bilen i 45 min.. skulle bli ca 20 min sen till lektionen. Inte kul att vänta så länge i -20 grader. Tog ut Bailey på kisspromis men han fick köldkramp i tassarna så vi var inte ute så länge. Döm av min förvåning när klassen hade väntat på mig med att börja! Tokar! Klart jag var tacksam men lite skäms man ju också..

Bailey är också lugn men har lite mer pip än Taurus. Han slappnar av bäst hemma, och även om han är lugn- så kan han inte riktigt lägga sig och sova i en ny miljö förrän efter en stund. Han har ju inte heller något emot att vara ensam så de stunder han fick ligga på nedervåningen så låg han o chilla, gäspade gott när vi kom ner igen.
Vi fortsatte på inlärningen med reflextypologi som innefattar AR, OR, DR, startle och FAP. Den som vill veta närmare vad allt betyder kan fråga eller söka på internääätet. Vi gick sen in på intervjuteknik och fick även se hur en intervju går till.
Hann börja prata om rädsla.
Senare på kvällen, hemma, så fick jag migrän av skäl jag inte vill gå in närmare på. Har bara haft migrän ett fåtal ggr i livet. Tänkte att det går säkert att sova bort. Mjo eller hur. Sov oroligt och kl 05 så vaknade jag av att det gjorde lika ont. Yrade runt som en förvirrad höna i hela huset på jakt efter en värktablett, inte en enda tablett i hela huset! Drack ett glas vatten och dunsade i säng igen.. jobbigt. Hade aldrig pallat att åka iväg som jag planerat- när sömnen varit så värdelös. Hörde av mig till mina lärare att jag är med från lunch och framåt. Sagt och gjort, lyckades få sova ett par smärtfria timmar. Mådde sen bra igen och tog med mig Taurus igen.

Söndagen ägnades åt rädsla och dess olika delar som man måste tänka på. Den farligaste typen av hund, är den som först bara haft rädsla men för att sedan även gå över i aggression. Då har man tagit bort alla varningssignaler och hunden exploderar utan förvarning. Gick även igenom stressogram, övningar och att tänka på inför nästa block som är om en månad. Då börjar praktiken på allvar och vi kommer inte kunna ha egna hundar med oss. Alla ska ha med sin respektive första projekthund och sen ska vi se hunden "on stage" och stödja och råda varandra. Söndagkvällen spenderade jag med att börja skriva rent allt från helgen men blev inte klar.

Imorgon torsdag så ska jag och hundarna till Skogås och hälsa på min kompis Kim. Vi är klasskompisar från när vi gick instruktörsutbildningen 07/08. Han startade eget och har ett hundcenter där han bl a bedriver kurser. Han är den jag fortfarande har mest kontakt med från klassen. Wagging tail

Vill avsluta med att citera Bollnäs-Martin från radiokanalen Bandit Rock 106.3 som alltid går varm i bilen och hemma. Han kör varje morgon sin Shit-list. Rakt på sak vad som stör honom den dagen. BÄST :) Ej för den pryde!

"3. Det ska bli kallare i februari. Balle.
2. Nu är jag så jävla trött på att se Tiger Woods ansikte i tidningen hela tiden. Lägg ner skiten. Four!
1. Plogbilen skyfflade igen bilen min nyligen. Och när jag äntligen fick bort all jävla snö så satt det en parkeringsbot. Det var det elakaste jag vart med om i hela mitt liv. Jävla helvete! "


Yeah!

Ser ni älgarna?


Taurus och Saga myser i vanlig ordning



Bailey med sin klövjeväska, visst ser han lite stolt ut? :)



Eh, vad händer här?


Djupt? Njae.. inte om man jämför med nu när det kommit ännu mer



Bailey gör ett riktigt rävskutt



Vackert ljus på promenaden
. Man kan se vallarna som vinden bildat i snön


Vacker soluppgång i lördags. Tyvärr framgår det inte av bilden, men solen var helt blodröd



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0