Ingen träning

Tidig morgon.. blir ingen träning i ridhuset för oss nu på morgonen som planerat.
Jobbigt för mig som så gärna vill hålla mig till planerna.


Men jag sätter alltid hundarnas och min säkerhet i första hand, får inte bli dumristig bara för att man vill följa sina principer.

Somnade i soffan sent igår kväll, inte meningen. Ville hålla mig vaken så jag slapp sova med spänningshuvudvärk.. hade telefonmöte med valberedningen i rasklubben igår kväll och dum som jag var så hade jag inget headset, att hålla i en lur i 1½ timma är en evighet och musklerna blir spända. Men jag somnade i soffan, vaknade vid halv fem och la mig i sängen men var alldeles för pigg för att somna igen. Sen ringde Stefans alarm och han åkte till jobbet. Medan jag sov på soffan så hade jag oroliga drömmar. Inte alla som tror på sanndrömmar, men jag gör det för jag har såna till och från. Jag visste inte att snön rasade ner ute och ändå drömde jag inte en, utan två ggr, att jag på olika sätt var med om bilolyckor. På exakta platser och med vilken bil..
Lånebilen vi har nu är inte världens bästa direkt. Ingen bur till hundarna (oskyddade), manuell som jag är lite ovan vid, ingen antispinn och så mig bakom ratten. Fegråttan, skulle väl krypa fram i 50 hela vägen till ridhuset.

Mina extremt morgontrötta hundar klagar inte på att vi stannar hemma
, båda ligger tätt intill mig här i sängen och snarkar gott. Jag vill gärna få sova några timmar till.. kanske gå ut och skotta massa snö, ta mig en kopp te och skorpa. Lägga mig och titta på Big Bang theory säsong två och sen efter en stund förhoppningsvis *zzz*

Vi har pratat med bilfirman idag och vår riktiga bil är äntligen klar nu, Stefan vill såklart hämta den pronto men jag sa njaaaa. Imorgon känns nog bättre, vill se hur illa vädret blir. Vi är båda bra förare, men det är inte oss jag är orolig för utan alla andra idioter som inte begriper bättre ute på vägarna. Det är nog inte alla som skulle vilja möta sig själv i trafiken..

Igår var vi ute på promis i en dryg timma med Gus och lillmatte Ida. På kvällen klickade jag med hundarna och hade som sagt telefonmöte. Lagade en killer god chili con carne.

I onsdags så var vi som sagt och hälsade på Kim i Skogås men tyvärr blev det inga nya hundmöten, men hundarna fick leka i rastgården ändå. Jag tog en fika efteråt och åkte sen igen. Åkte raka vägen till klubben för ett rejält träningspass. Hundarna tränade en hel timma var och var ändå fulla av energi.
Båda passen var riktiga lyckostunder.. jag har blivit bra på att verkligen variera belöningsätt. Hundarna sprudlade av träningsglädje och en jackpot är att Taurus senaste tiden har kommit att fullkomligen ÄLSKA fotpositionen hos mig och han har en jättefin bakdelskontroll :) Hans grunder är bra och jag kommer utan tvekan kunna starta honom i riktiga ettan till sommaren! Appellen är planerade till hösten.
Bailey är sitt vanliga intensiva jag och jag har ändrat hans mål till enbart bruxet. Jag kommer ha nog med fokus på lydnaden med Taurus. Och ja sen så är det ju planerat två championat för Taurus i sommar också, viltspår och utställning :) Baileys enda mål är att bli uppflyttad till högre klass samt korning.
Har även börjat klicka in target stick på båda, ska använda den en del i krypträningen.

Har börjat med en ny rutin också, inspirerad av Eva Bodfäldt. Istället för att bara träna/tävla på plan och sen bara gå därifrån, så går jag med hunden utanför plan. Sätter mig ner och lugnt pratar en liten stund om hur otroligt duktig hunden var.. inte för att hunden förstår vartenda ord. Men de kan höra att vi är glada och positiva, höra ord den känner igen och viktigast av allt: vi får en stunds samhörighet med hunden och stressar inte iväg. Vi knyter ihop säcken. Lite gos och kel, kanske en godis.
Det kan låta: "Du var så otroooligt duktig idag..du var duktig på sitt, och duktig på ligg, suuuuperduktig på hit och stanna, men du var extra duktig på att stå! Men det du var allra bäst på, det var att leka!"
Folk kommer väl tro att jag inte är riktigt klok, men mina killar svansade iväg till bilen med svansen i topp och det fanns en känsla av att vi var väldigt nöjda och stolta med varandra! :)

Senare idag blir det nog ut och njuta av snön.. och skotta ännu mera!!

Hela hanhundsflocken. Älskar den här bilden för det händer så mkt i den språkmässigt sett!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0