Amstaffs, knockouts och takras


Senaste dagarna har varit lite crazy.

Vi har varit ute och gått massor och hundarna har käkat massvis med märgben :)

I helgen så garvade vi läppen av oss åt all snö som kom. Jaaa mer snööö, precis vad vi behöver..
Började lördagmorgonen med att hundarna skuttade upp hos oss i sängen, Taurus välter vattenglaset på mitt sängbord och lyckas samtidigt knocka mig rakt över näsan. AJ. Jag har ett löjligt bra morgonhumör och tyckte det var bra att jag fick chansen att verkligen torka av golvet under bordet.. weirdo.
Vi hade ett hemligt litet möte på Tjugans och sen fick hundarna vara där en stund medan vi åkte in till stan och handlade jeans åt Stefan och mat på hemvägen.

Vi har skottat bort några ton snö på altanen på baksidan, det rasade snö från taket i helgen och som ni ser på bilden längre ner så blev det jäkla mycket snö!

Hundarna har fått leka med våra vänners två amstafft tikar, Babe och Tequila. Bailey är kompis med dem sen förut men Taurus har inte träffat dem förut och vi ville se hur det gick. Vi var där för att fira en av deras döttrar och tog ut hundarna i kylan, ruggigt kallt. Det kunde inte ha gått bättre. Först fick Taurus träffa bara Babe, sen släppte vi ut Bailey och sen slöt även Tequila upp. Tjejerna uppvaktade Taurus, båda två samtidigt och tror ni han njöt eller :p Han var jättegullig med tjejerna och Amstaff sättet att leka passar honom bra. Däremot så är han inte helt van vid amstaffarnas gurglande läten när de leker med varandra. Så när tjejerna lekte så ville Taurus splitta och tala om för dem att lugna sig lite.. men har visste inte riktigt hur, så han tog till det han kan- skall. Det funkade visserligen för de undrade väl vad fan han gapade om :) Det var ett trevligt möte och skönt att se att alla går ihop utan problem. Så kan vi åka dit och låta de umgås som en flock.

Kom hem och Taurus hoppar av någon anledning upp och ska hälsa.. eller nåt och slår upp min piercing (har en ring mitt på underläppen) mot mina framtänder så det börjar blöda mellan tändera. mm.. tack råttan. Han har nu officiellt mörbultat matte för resten av veckan. Får väl skylla mig själv som har en ring i läppen men det har bara hänt en grej förut och det var när Bailey var ung. Vi brottades, jag låg typ upp och ner på sängen och hängde ner med huvudet för kanten, och han råkade fastna med en av hans framtänder i ringen och höll på att slita upp läppen. Men det gick bra!

Bilen lämnades in till Volvo i Södertälje i måndags.. det tar 10 min att starta den varje morgon och vi misstänker att mätarställningen inte stämmer..
Och vad händer senare på dagen.. jo volvo ringer Stefan och förklarar att tiden blivit framflyttad några dagar pga arbetsstopp.
Det är rasrisk för att det ligger så mycket snö på taket.. varför är jag inte överraskad.
Pappa var snäll och hade följt med mig in till stan så jag kunde åka med honom hem igen.

Igår, tisdag, så åkte jag och Marre till Underås för ett riktigt äventyr. Kändes som att vi var på Mount Everest.. eller månen.
Det var så otroligt mycket snö och vi var där med hela flocken på fyra hundar och de var förstås lösa. Innan vi släppte dom så var det som att ha fyra unghästar i koppel, vi kände energin genom kopplet och genom armarna. "Släpp oss lösa!"
Vi tog oss fram där det var nästan omöjligt, balanserade på branta kanter, orsakade laviner och lät hundarna jobba som team att hitta bästa vägen. Det var en utmaning att ta sig fram med inte sällan höft-djup snö. Men det är sånt som är roligt! Enda negativa var att Taurus en gång var på vippen att slå över och ge sig på Devil på allvar. Men jag vet ju att han har en mental könsmognadsperiod och att han inte har det så lätt.. så jag har alltid ett öga på honom. Han lyssnar direkt och slutar, det är bra. Men han är så VASS! Jag älskar den egenskapen, men i den här fasen han är i nu så slår det över ganska lätt och ger.. inte alltid så bra beteenden. En annan rolig sak är hans härliga nyfikenhet, han SKA fram till saker som han inte ser riktigt vad det är. Självsäker är bara förnamnet. Vi var ute på äventyr i 1½ timma, tack Marre det var så roligt att göra något tillsammans! :)

Idag onsdag så började vi dagen med en promenad på 40 min, pulsade i snö och gjorde godissök under lastbilssläp.
La mig i badet ( ja mitt på dagen) och läste ut en hundbok. Har på senaste tiden utökat mitt hundbibliotek avsevärt för min utbildning. Nu tycker jag att jag har alla böcker som är värda att ha.
Pappa kom och hämtade upp mig och hundarna runt kl 15 och sen fortsatte jag mitt pluggande på Tjugans. '
Ikväll har vi varit till klubben och tränat i många minus grader, men vi var trots allt nästan full trupp i träningsgruppen.

Eftersom jag hade åkt dit med pappa så hade jag ingen egen bil så båda hundarna fick vara med på plan men vara uppbundna en i taget. Tyvärr hade jag glömt täckena så jag växlade hund ofta, tränade väl 10 min per hund och gång. Vill inte att de ska bli kalla.
Taurus darrade av förväntan och var lika positiv som vanligt. NEWS: Han kan nu tvåans apportering!! Finslipning behövs men han går ut, tar apporten, kommer tillbaka och sätter sig fot med den i munnen utan att tugga. (En ENORM framgång för mig personligen efter att jag sabbade Baileys apportering). Mattes duktiga råtta!!
Jag blir mer och mer sugen på att börja med IPO med Taurus, han har alla förutsättningar känns det som. Men jag behöver lära mig mer. Vi har ett stort och engagerat IPO- nät på klubben och kan säkert få in en fot där.

Bailey behöver träna mycket oftare än vad vi gjort nu under lågsäsongen, för han har så mkt energi och vilja som ska ut att han spattar ur oavsett belöning. Han älskar ju att jobba och pupillerna är stora som tefat! Luuuugn grabben. Det jämnar nog till sig i vår när träningen blir mer regelbunden.

Killarna ska alltid ligga nära varandra när de fått märgben, sen efter en stund så byter de ben med varandra :)


Iriz och Chili chillar


Taurus och Babe på samma fläck!


Kom igen brudar nu leker vi!


Taurus uppvaktas av damerna


Puss på dig, Taurus och Tequila


Babe ser ut att ha horn :) Hon lappar till Taurus i farten


Uppvaktad, igen!


Här hoppar faktiskt Bailey BAKÅT när Babe kommer farande :)


Snö..snö..men titta mera snö


Den här skylten står i köket, men vi tar den med en glimt i ögat ;)


Chili fin


Hundarna med när husse skottar altanen


Marre med vildhästarna..fr v: Bailey, Bamzing, Taurus och Devil




Men SLÄPP oss nu!!

Yiiihoooo!




Wow en buske man faktiskt når fram till


Här står vi artigt i kö att pinka på samma fläck


Bailey håller koll









Vi hittade smal stig med stenar under snön som vi kunda gå på en bit






På kanten till stupet, här sluttar det väldigt brant på vänster sida






Bailey ensam varg på toppen, han vill alltid ha överblick.
Oavsett om det är i bilen, hemma, eller ute




Fick syn på något


Tillbaka vid bilen


På väg hemåt igen


*zzzzzz*


När vi fikade på klubben ikväll så fick hundarna vara i köket, här kikar Taurus fram över disken :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0