Det snöar..

Hur löjligt är inte det här? SNÖ. IGEN. 21/4-2010 kl 10.00.

Hundarna ligger och dåsar i lugn och ro. Mysigt med morgontrötta hundar.

Det har hänt så mycket på senaste tiden att jag varken orkar eller hinna skriva allt.

Var på SBKs Avel- och Hälsa konferens den 10-11/4. En givande helg med många intressanta föreläsare. Allt ifrån Agrias skadestatistik för våra bruksraser, till MH/MT och friskvård, vallning.. osv osv. Skulle förresten gärna prova vallning med mina hundar och har kontaktat den utbildningsansvarige för sörmlandsdistriktet inom Svenska vallhundsklubben.

Roligt att även träffa representanter från de olika rasklubbarna. Världen är liten.. bouvierklubbens ordförande bor ett par km från mig här ute på landet. Dobermann klubben- och rottweilerklubben har många av sina starka här i närområdet runt Södertälje. Jag är stolt över att vara en del av distriktets största klubb och jag är ännu stoltare över att vara en del av min egen rasklubb, oavsett vad vi jobbar med inom rasen, så är det rasens bästa som ska vara den röda tråden. Vi älskar våra hundar och vi älskar våran ras. Många glömmer det väsentliga.

Har haft möten och kurs på klubben förstås förutom den egna träningen. Frågan vad vi gör om vi blir bitna under pågående kurs kom upp under ett möte och det är ju en risk vi får leva med. Jag är glad över mina kunskaper inom problembeteenden för det ger mig en bra utgångspunkt.

Bailey har varit på blodtappning på Bagarmossen för andra gången. Snabbproverna de tar innan såg perfekta ut. Pappa var med som hundhållare. Bailey tycker det är obehagligt att bli omkullvält på det lilla bordet och vi brukar vara tre personer som håller honom stilla, så pappa fick hålla de starka bakbenen. De måste ligga hela stilla på sidan i ca 10 min under själva tappningen. Om Bailey hade mått dåligt före eller efteråt så hade jag aldrig utsatt honom för det här. Men han är samma glada stolta hund före och efter. Han VET att jag aldrig skulle utstätta honom för något farligt och även om han spänner sig första minuten, så slappnar han av sen. Blodet tappas ur halsvenen och de känner ännu mindre där än på benen. Under tiden i rummet så proppas hundarna med köttbullar från alla håll för en positiv upplevelse. Bailey klagar inte :) Stolt som en tupp hoppade han ner från bordet. Jag är alltid noga med att han får avreagera ordentligt, hoppa upp och ner på bordet några gånger och sitta och ligga på det. Förra gången fick vi 15 kg hundmat med oss hem. Den här gången så fick han sin årliga vaccination gratis och även fästinghalsband för hela sommaren. De vill naturligtvis ha sina blodgivare så friska det bara går :)

Taurus ska också testas snart om han passar som blodgivare
. Och han har mycket mindre kroppszon än vad Bailey har, så jag tror att lägga honom på sidan på bordet kommer vara lätt. Jag ska klicka in ett kommando på Bailey så han i framtiden kan lägga sig på sidan själv.

I fredags var vi hundvakt till härliga Elvis, Siberian Husky på runt halvåret. Jag är fortfarande så fascinerad, hans språk är så perfekt. Lite intensiv ibland bara men hallå, han är ju valp!

I lördags så var jag och lyssnade på min stora idol Anders Hallgren och hans seminarium Alfasyndromet
, jag har läst boken så nu var det roligt att få HÖRA hans ord och inte bara LÄSA hand ord.
Hans kunskap är intakt men nu på ålderns höst så blir det lite förvirrat ibland :) Han är förlåten för han är en av världens största hund-moguler genom alla tider. Tänk att ha tillgång till den kunskapsbanken, wow.
Han slår hål på många av myterna kring ledarskap, dominans och rangordning.
LÄS BOKEN!!

Jag har hittat en friskvårdsmentor till rasklubben och det är vår egen tränare Ann Bubére som har Tö's hundmassage och rehab i Trosa! Guld av henne att ställa upp!

Igår den 20/4-2010 så kom då reportaget ut i Länstidningen om mig och min utbildning.
Jag är lite kluven, visst det är jättehäftigt och stort att vara med i tidningen men samtidigt lite jobbigt. Fy jag fattar inte hur kändisar, som råkar ut för det här ständigt, orkar med!? Känns overligt och som om jag har tagit ett stort kliv in i framtiden, nu är det definitivt, nu vet många vad jag kan och vad jag ska kunna. De flesta tvivlar väl på sitt kunnande imellanåt.. men nu är det ute, nu är det så sant på något vis. Tidningen når 50.000 läsare.
Försökte smita osedd in och ut på ICA igår, gick inte så jävla bra.
Det drar ihop sig.. det verkar menat att jag ska jobba med det här. Från ett håll kommer hjälp att starta eget (ja du vet vem du är- TACK :) och nu har en tjej hört av sig som vill ha ett samarbete. Jag har nog inte vågat hoppas att jag ska kunna leva på detta.. Men jag tror faktiskt på ödet och det håller på att kasta in mig i något så mycket större just nu. Är jag redo? *uppgiven suck*

Har träffat problemhundsekipage förstås och jag längtar till framtiden när jag vet ÄNNU mer än nu. Jag kommer nog aldrig kalla mig full-lärd, för då kan man lika gärna lämna hela hundvärlden. Det är det som är tjusningen.

Har även hunnit träna mina egna hundar i lydnaden, ska snart ta upp spåret och uppletandet igen samt förstås även viltspåret. Har fått ett till ekipage som på egen begäran vill träna privat för mig, en Amstaff kille på snart året. Underbar hund!

I helgen som kommer så har vi äntligen skola igen! Tre dagar med härliga lärarna och klassen. Temat för helgen är anti-jakt!

Jag söker fodervärd till en vit herdehund tik som föds under hösten/vinter/våren 2010/2011.
Aktiv fodervärd som vill arbeta med sin hund och gärna även tävla!


Elvis fick träffa mammas och pappas hundar Devil och Bamzing :) JAKTLEK!!








Den ende, den store, den underbara Anders Hallgren!


Pojkarna njuter i skogen, ser ni livsglädjen? :)


Badar och flyttar på sex meter lång björk..


Bailey är en riktig sötNOS

Kommentarer
Postat av: Lisa

Med din kunskap och intresse för att alltid lära mer om hundar kan du gå hur långt som helst inom hundvärlden!!

Jag TROR på dig!!!!



Nu är jag nyfiken, vad för VH-tik?? Vad har jag nu missat??? :)

Massa kramar!!

2010-04-21 @ 23:22:57
URL: http://esarosa.blogg.se/
Postat av: Lillan

Du är redo! Våga ta språnget och lita på dig själv och din förmåga, det gör alla vi andra =)

2010-05-03 @ 19:27:21
Postat av: Carro

Var bara tvungen att skriva en rad efter att ha kikat igenom sidan lite :) Tycker att dina hundar är så fina!! Har ganska nyligt börjat intressera mig för rasen och dom verkar ju fantastiska :) Gillar starkt att dina är så fluffiga ;) Hoppas ni får ett fint liv samman :)

/Carro!

2011-02-28 @ 01:04:32
Postat av: Smsa Låna

Megafin blogg! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-20 @ 08:11:53
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0